Tulevaisuusoppimisen ja tulevaisuusohjauksen käsitteitä ja malleja on kehitetty Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen johdolla usean vuoden ajan. Taustalla on ajatuksia ja teorioita henkilökohtaisen tulevaisuusajattelusta, tulevaisuustietoisuudesta sekä tulevaisuutta koskevien valintojen ja päätösten tekemisestä. Tulevaisuusoppimisen ja -ohjauksen teoriaa ja malleja kehitettäessä näitä on yhdistetty nykyisiin käsityksiin oppimisesta ja ohjauksesta.
Tulevaisuusohjauksessa tavoitellaan tietoisuutta ja ymmärrystä kokonaisuudesta, joka muodostuu sekä kokemuksista, nykyhetken tarpeista ja toiveista sekä tulevaisuuden mahdollisuuksista. Tietoisuus ei ole tulevaisuuden suunnittelua vaan mahdollisuuksien tutkimista ja arviointia erilaisista näkökulmista. Henkilökohtaisella tasolla meitä määrittää tulevaisuudellisuus (futureness), joka on tulevaisuuden ilmenemistä meille ja meissä.
Tulevaisuustietoisuuden kehittyminen ja oppiminen tulevaisuutta varten muodostavat yhdessä transformatiivisen muutoksiin tähtäävän prosessin, jonka tarkoituksena on edistää kykyä:
Tulevaisuusoppimisen ja -ohjauksen malleja on hyödynnetty kehitettäessä eri-ikäisille nuorille ja heidän ohjaajilleen tulevaisuustyökaluja:
Julkaisuja aiheesta:
Ahvenainen, M. (2013) Henkilökohtainen tulevaisuus. KOUKKU - koulutusvalinnat kuntoon -hankkeen tuloksia.
Ahvenainen, M., Korento, K., Ollila, J., Jokinen, L., Lehtinen, N., Ahtinen, J. (2014). Tulevaisuus – paljon mahdollista. Tulevaisuusohjauksen ajatuksia ja tekoja. Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto.